De sportraad zoekt een nieuw logo. Raad eens hoe ze dat doen?

3 jaren geleden door Caroline Vermeir

Front-end developer/graphic designer

Jep, met een ontwerpwedstrijd. Hoewel ik in een kleine gemeente woon, levert dat wel grote frustratie. Ik heb mijn moed even bij elkaar geraapt om er een klagend mailtje over te versturen. Wie is het (niet) eens met mijn brief, en waarom?

---

Beste heer Piet Van Dycke,

Als grafisch ontwerpster en startende jonge onderneemster (evenwel als inwoonster, al zo’n 26 jaar — wat ook mijn leeftijd is) in Temse heb ik met veel aandacht de (summiere) aankondiging gelezen over de ontwerpwedstrijd van het nieuwe logo voor de sportraad. ‘Leuk!’ dacht ik. Hoewel mijn tenen bij een term als ‘ontwerpwedstrijd’ meestal spontaan beginnen krullen, probeer ik toch altijd een beetje te denken aan iedereen die toch zo graag de kans wil krijgen om hun portfolio met zo’n ‘unieke kans’ aan te kunnen vullen.

Nu heb ik niks tegen ontwerpen of tegen wedstrijden, maar ik kan niet zeggen dat ik een fan ben van de combinatie. U moet namelijk weten dat ik met ontwerpen mijn kost verdien, en dat ook doe binnen dezelfde gemeente als u. Wanneer dergelijke zaken georganiseerd worden, is het zonder twijfel omdat er weinig budget is. Je mag geen geldwolf zijn als je aan zoiets meedoet. En dat is het nu net, want telkens als ik het heb over wat ik doe, en waarom ik daarvoor betààld moet worden, voel ik me ergens een beetje een geldwolf. En hoe komt dat? Juist ja, door ontwerpwedstrijden. Door mensen die berichten zien passeren waarmee je 150 euro kan winnen (in cheques dan nog wel, om mee te gaan winkelen in de talrijke winkelstraten van Temse) voor het ontwerpen van een logo. Uiteraard zijn er altijd kandidaten genoeg met vrije tijd en genoeg goodwill. Ik kan zonder probleem ook van overtuiging zijn dat ik geweldige taarten kan bakken. Ik zou echter niet willen vragen naar de eerlijke mening van degenen die ze moeten opeten. Maar ik ben er wel van overtuigd dat veel (zelfstandige) creatievelingen mijn mening delen.

Het is onder andere door wedstrijden als deze, dat een schoonheidsspecialiste mij zegt dat ze ‘achterover valt’ van de prijs voor het ontwerp van een website, wanneer ik daar amper mee rondkom. Helaas pindakaas, ik voorzie mijn nagels op dit moment dan ook zelf van manicure.

Verder wil ik ook graag meedelen dat het ontwerpen van een huisstijl en/of logo binnen een gerenomeerd ontwerpbureau al gauw kan oplopen tot 10.000 euro. Zelf zou ik hier ook absoluut geen budget voor hebben indien ik zelf een ‘echte’ zaak zou opstarten (ik kan amper een manicure betalen, laat staan een winkel). Maar als je weet dat er soms 6 mensen tegelijk op werken (tiens, precies toch veel werk, zo’n deftig logo), is dat wel normaal. Zelf probeer ik als éénmanszaak de balans te houden tussen betaalbaar en kwaliteit. Wat op zich al moeilijk genoeg is zonder dat er het idee gecreëerd wordt dat een logo maar 150 euro waard is.

‘Wat kunnen we dan wel doen zonder budget?’ hoor ik je denken? Je zou bijvoorbeeld het fatsoen kunnen hebben om een normale vergoeding te voorzien in plaats van cadeaucheques. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat er geen budget is, aangezien mijn gemeentebelasting wel zonder probleem kon stijgen vanaf het moment dat ik een btw-nummer aangevraagd heb. Zelfs als ik geen zelfstandige zou zijn, en met plezier aan de wedstrijd zou deelnemen, zou ik de helft daarvan alweer kunnen afgeven aan de gemeente aangezien ik op dit moment nog alleenstaand ben en evenveel gemeentebelasting mag betalen als een gezin van 3.

Voor alle duidelijkheid: ik ben niet verbitterd, integendeel, ik doe mijn werk met veel passie. Hopelijk hebt u dat ook zo begrepen en neemt u mij niet kwalijk dat ik bij deze, naar mijn gevoel, mijn plicht gedaan heb als ontwerper. Ik hoop ten zeerste dat het lukt uit de inzendingen iets deftigs te kiezen. Evenmin betwijfel ik dat er talent bestaat onder de deelnemers — ik heb alleen iets tegen de vorm ‘ontwerpwedstrijd’.

Voel u ook vrij om de discussie na te lezen die bestaat over dit onderwerp op een platform voor creatievelingen in een stad hier niet zo ver vandaan: http://community.apbc.be/wat-kunnen-we-doen-om-de-praktijk-

Ik ben alvast benieuwd of er nog andere redenen zijn behalve budgettaire beperkingen voor het organiseren van een wedstrijd.

Vriendelijke groet,

Caroline Vermeir

Studio Caro

>>ONDERSCHRIJF DE OPEN BRIEF HIER<<

 

4 reacties

Om een reactie te plaatsen moet je inloggen.

Inloggen

afbeelding van Stijn Vernaillen

Stijn Vernaillen 01/10/2015 11:28 Co-Founder , Creating Collective

Kunnen we hier niet iets van form aan vasthangen zodat we deze brief mee kunnen ondertekenen? Bij deze onderteken ik alvast.

afbeelding van Vince Buyssens

Vince Buyssens (niet gecontroleerd) 01/10/2015 12:04

Goede suggestie! Je kan de brief hier onderschrijven: http://corporate.apbc.be/formulieren/een-logo-is-meer-waard-dan-een-wink...

afbeelding van Bart Boudewijns

Bart Boudewijns 01/10/2015 12:37 ontwerper / zaakvoerder , Duall

Deze is ook al een stap in een goede richting: http://www.wearegraphicdesigners.be/nl/

afbeelding van Hans De Beuckelaer

Hans De Beuckelaer 01/10/2015 13:34 Amiko

Beste Caroline, ik heb je bericht meteen "geliked" omdat ik je frustratie begrijp/deel. Kort daarna besefte ik dat het enkel "liken" ervan niet zoveel bijdraagt, vandaar deze lange reactie.

Enkele maanden geleden had ik een gelijkaardige ervaring, al ging het niet om een wedstrijd. Ik werd door de gemeente waar ik woon gecontacteerd met de vraag of ik interesse had om een offerte in te dienen voor een nieuwe website omtrent de zomeractiviteiten in de gemeente. Enkele andere bedrijven uit de gemeente werden ook aangeschreven. Aanvankelijk vond ik het wat raar dat dit niet via een aanbesteding verliep maar daarop vertelde men me dat dat niet nodig is voor projecten met een 'beperkt' budget. Zo leek het des te meer een 'geste' van de gemeente die een lokale onderneming de kans op een mooie referentie aanbood.

Bij de uitwerking van mijn offerte, wat overigens niet op 1-2-3 gebeurt is, begon ik dat zogenaamd 'beperkte' budget meer en meer in vraag te stellen. Er werd niet bijvermeld wat dat concreet inhield. Zou mijn offerte bijvoorbeeld afvallen als een bepaald maximum bedrag overschreden werd? Hoe gaan de andere kandidaten hiermee om? De gemeente zal toch niet enkel naar de prijs kijken? Ik besloot om er geen rekening mee te houden en net zoals voor andere projecten te focussen op de kwaliteit/professionaliteit en het inhoudelijke aspect met daar tegenover een scherpe maar correcte kostprijs.

De gemeente koos uiteindelijk, zonder enige verklaring en zonder vooraf de mogelijkheid te bieden aan de verschillende partijen om hun offertes toe te lichten, voor een bedrijfje dat pas gestart was. Enkele maanden later kom ik in het kader van een ander project in contact met de zaakvoerder van dat bedrijfje en leren we mekaar beter kennen (we werken sindsdien wel eens samen). Op die manier ben ik te weten gekomen dat hij enkel voor de referentie had gekozen en absoluut geen realistische prijs had voorgesteld. Het werd me dus duidelijk dat de gemeente slechts 1 selectiecriterium had en dus enkel voor hun eigen belang gekozen had en absoluut niet de bedoeling had om een lokale onderneming te steunen. En dat terwijl er vanuit de dienst economie van diezelfde gemeente een aantal initiatieven werden gestart om de lokale ondernemers meer 'in the picture' te zetten.

Antwerpen POM Provincie Antwerpen Winkelhaak Universiteit Antwerpen Antwerp Management School Karel de Grote-Hogeschool Sint-lucas EFRO Europese Unie