Is crowdfunding eigenlijk wel de moeite voor designers?

3 jaren geleden door William V

Project Manager / Business Developer , KissKissBankBank

KissKissBankBank is het crowdfundingplatform gespecialiseerd in creatieve en innovatie projecten. Wij doen alleen aan “reward based crowdfunding”, wat wil zeggen dat je geld inzamelt door een beloning tegenover een bepaalde donatie te bieden.

 Door deze wijze van crowdfunding behoud je 100% van je intellectuele rechten over je project.

Aangezien crowdfunding aan populariteit wint binnen de (Antwerpse) creatieve sector, wil ik twee interessante cases delen zodat jullie zelf aan de slag kunnen..

DELEPAULE

Tassendesigner met globale ambities

Ontmoet Benjam. Hij ontwierp een tas die je tot verschillende modellen kunt vormen, van rugtas tot schoudertas, met diverse looks. Benjam wil echter meer dan alleen zijn tassen op de markt brengen, hij wil nieuw soort business model er aan verbinden.

Hij wil een mondiaal netwerk maken met stylisten die hun eigen culturele touch aan de tas kunnen geven zonder het design van de tas te veranderen. Een soort franchising van een design zeg maar, maar dan net even anders en veel inventiever. Zo wil hij het distributiekanaal zo kort mogelijk houden, lokaal en met respect voor de natuur.

Waarom een crowdfunding campagne? Via KissKissBankbank wilde Benjam 5500 euro inzamelen om zijn product te finaliseren, zijn idee te beschermen en de eerste tassen produceren om zijn project in gang te zetten.

Inmiddels heeft hij al ruimschoots zijn doel behaald, onder meer door een aantal aantrekkelijke beloningen voor de donaties te bieden. Maar zijn crowdfundingcampagne bleef niet onberoerd in de media.

Door het mentorsysteem van KissKissBankBank, een uitbreidend netwerk van diverse instellingen en organisaties die projecten op KissKissBankBank steunen, kreeg hij de steun van Victoire en WBDM en daardoor extra media-aandacht en toegang tot andere netwerken.

Daarnaast nam hij tevens deel aan het door KissKissBankBank georganiseerde live crowdfunding evenement Europe Refresh, waardoor zijn project nog meer gepromoot kon worden. Crowdfunding is dus veel meer dan alleen maar geld inzamelen, het is een marketingtool, een tool om te checken of je doelgroep open staat voor je product en om nieuwe belangrijke connecties te maken die je verder helpen!

Stone Paper Feather

Camille is een juwelenontwerpster die met diverse natuurlijke elementen werkt zoals stenen, veren en papier. Haar collectie was klaar, maar een website alleen is niet voldoende om het op de markt te brengen.

Om dit te doen wilde ze onder meer een stand hebben op een speciaal evenement, maar dit koste al 300 euro en had ze niet gelijk beschikbaar. Ze besloot zich te wenden naar KissKissBankBank om dit bedrag in te zamelen, met groot succes! Uiteindelijk wist ze 100 euro meer op te halen dan gevraagd en dit bedrag kon ze geven aan een vriendin die voor haar op stenenjacht ging tijdens haar wereldreis, zodat Camille weer nieuwe elementen heeft voor een nieuwe collectie.

KissKissBankBank verwelkomt graag nieuwe creatieve en innovatieve projecten op haar platform. Het plaatsen is volledig kosteloos (er wordt alleen een commissie berekend bij een succesvolle campagne)! Daarbij ben je verzekerd van een uitgebreide support vanuit onze kant om je presentatie zo goed mogelijk te maken en maak je een realistische kans internationale visibiliteit te krijgen.

En wie weet word je wel opgemerkt door een van onze mentors die je wilt steunen!

Contacteer mij als je denkt een interessant project te hebben, dan zorgen we er samen voor dat je binnenkort op onze website staat en je voorbereid bent om je crowdfundingcampagne te voeren!

Andere vragen? Laat het weten onderaan in de comments

Antwerpen POM Provincie Antwerpen Winkelhaak Universiteit Antwerpen Antwerp Management School Karel de Grote-Hogeschool Sint-lucas EFRO Europese Unie