Met welke praktische/administratieve zaken dien ik rekening te houden als startende (kledingmerk)?

3 jaren geleden door samira ehlalouch

Hoi allemaal,

Wij zijn twee jonge dames die een eigen kledingmerk willen lanceren. Ondertussen zijn we volop bezig met de ontwikkeling van een design en hebben we hier en daar al wat informatie opgezocht. 

Aangezien we allebei groentjes zijn op het vlak van ondernemen, is het voor ons niet echt duidelijk waar en hoe te beginnen rond het praktische en wettelijke stuk. Om die reden had graag hier wat info willen vergaren en hadden wij gehoopt dat iemand ons zou kunnen verder helpen. 

We hebben al wat opgezocht maar voor ons is het niet meteen duidelijk. Dienen wij een BTW nummer aan te maken, moeten wij het statuut zelfstandige in bijberoep aannemen, moet wij in het bezit zijn van een attest bedrijfsbeheer? We weten het niet goed omdat we voornamelijk in experimentele fase zitten. Zelf hopen we dat het concept wat oplevert (financieel), maar dat is niet zeker. Moeten wij als beginnende ondernemers ineens aan alle formaliteiten voldoen of is er ergens marge? Een marge waar we eerst mogen 'uittesten' en bekijken of het wel aanslaat?

Bedankt!

2 reacties

Om een reactie te plaatsen moet je inloggen.

Inloggen

afbeelding van Yasmien N.

Yasmien N. 13/11/2015 10:45

Hey Samira

Bedrijfsbeheer/Bachelor heb je nodig. Zelfstandige in bijberoep is enkel als je dan nog student bent of een andere job hebt. Anders hoofdberoep. Als je geen verstand hebt van boekhouden, dan ga je ook sowieso een boekhouder moeten zoeken die alles doet. Alle administratie best, dan is er weinig last en kan je focussen op je business.

Je moet je inschrijven en een ondernemingsnummer aanvragen bij KBO en daar ook een betaling doen, iets meer dan 80euro ongeveer (+nog andere kosten) en dan krijg je je nummer en kan je in principe aan de slag als zelfstandige. Je kan dit online doen of onder begeleiding van Xerius of...
Eenmaal je je nummer hebt, moet je je houden aan de plichten die ermee gepaard gaan.
Wat BTW/S.Bijdragen betreft, heeft allemaal te maken met je statuut.
En uiteraard tussen welke (winst)schijven je blijft.

Wat ik je verder aanraad -als je wil testen of het wel gaat lukken- is dat je voorlegt dat je enkel tussen bepaalde schijven winst zal boeken per jaar en ervoor zorgt dat je er niet overgaat. Als je ziet dat je onderneming succesvol wordt, dan kan je heel snel switchen naar hogere bedragen als je dat doorgeeft uiteraard. Veel Freelancers in bijberoep, maken hier ook gebruik van.
MAAR dan moet je wel héél goed je marges berekenen van je producten die je gaat verkopen en de kostprijs per hoeveelheid.

En ik heb het hier enkel beknopt over het "starten als zelfstandige"-aspect. Er zijn nog wat zaken waar je rekening mee moet houden uiteraard....

Ik raad je zeker aan om eens langs te gaan bij Xerius, die leggen alles in mensentaal uit. Heb daar ook mijn ondernemingsnummer aangevraagd een tijdje geleden.
En eens langs te gaan bij een boekhouder. Eerste gesprek is bij de meeste boekhouders altijd wel gratis.

Veel succes! En vooral...Blijf je informeren bij mensen uit die sector.

afbeelding van Veronique De Bruyne

Veronique De Bruyne 13/11/2015 11:42 starters entrepreneurship , Stad Antwerpen

Hallo Samira,

Als jullie niet direct als zefstandigen willen opstarten kunnen jullie via interimcontracten werken (cfr T-heater, Smart,...) of onder de grens blijven die Yasmien in haar reactie gaf. Een goed boekhouder mag niet ontbreken.

Indien jullie meer gedetailleerde informatie willen over opstarten in de mode kan je best eens een afspraak maken bij FFI, http://www.ffi.be/nl/event/ffi-spreekuur-najaar-2015, en je mag ook altijd eens langskomen bij mij. Ik ben starterscoach bij stad Antwerpen en wij hebben gratis startersgesprekken. Je kan een afspraak maken via onze website http://www.ondernemeninantwerpen.be/advies-en-ondersteuning/start-uw-eig....

Succes,
Veronique

Antwerpen POM Provincie Antwerpen Winkelhaak Universiteit Antwerpen Antwerp Management School Karel de Grote-Hogeschool Sint-lucas EFRO Europese Unie