Enkele dringende vraagjes rond service design

3 jaren geleden door Anneleen Vanhoudt

Co-founder , Peel nv

Met ‘House Of Innovation’ zijn we bezig met een workshop Service Design Doing. En we hebben jullie hulp nodig! Thema is: “Hoe kan de stad Antwerpen faciliteren dat bedrijven de bevolking meer kan (of gaat) betrekken om projecten te realiseren (vb. in de vorm van gebruikersonderzoek)”. Aangezien jullie de doelgroep zijn, willen we ook graag jullie mening over volgende zaken:

Hoe (naast subsidies) kan de stad Antwerpen jullie helpen om een doelgroep te mobiliseren?

Hoeveel tijd en budget willen jullie als creatief bedrijf investeren om de doelgroep te betrekken?

Zijn er al diensten die de stad Antwerpen aanbiedt om de lokale bevolking te bevragen?

Welke positieve en negatieve ervaring hebben jullie al gehad bij het betrekken van een testpubliek?

Hoe zie jullie als creatief bedrijf Antwerpen als creatieve stad?

Voor welk soort onderzoek willen jullie de lokale bevolking inzetten als deelnemer?

Kan je enkele voorbeelden geven van belangrijke doelgroepen die je zoekt voor je creatie?

Wat is de meerwaarde/beloning voor de doelgroep als ze deelnemen aan de creatie?

Hoe zoek je als creatief bedrijf een specifieke doelgroep om deel te nemen in je creatie?

Wanneer heb je je doelgroep nodig: voor, tijdens of na het creatief proces?

Kopiëren jullie aub even de vraag in je reply? Liefst voor 15u een seintje!

Erg bedankt!

Anneleen namens het ServiceDesignDoing team


 

4 reacties

Om een reactie te plaatsen moet je inloggen.

Inloggen

afbeelding van Kaat Lavaerts

Kaat Lavaerts 28/10/2015 13:41 Service Designer , Crossroad Consulting

Wanneer heb je je doelgroep nodig: voor, tijdens of na het creatief proces?

Participatie van je doelgroep kan mits juiste bevraging enorm rijke informatie en inzichten opleveren.

Voor je creatieve proces kan je gebruikersonderzoek doen om de situatie te bekijken vanuit het gebruikersperspectief (adhv work alongs, observaties aangevuld met contextuele interviews, experience fellow, ...)

Tijdens je creatieve proces is het interessant om een zo gevarieerd mogelijk team te betrekken bijvoorbeeld bij de ideation fase.

Na het creatieve proces, wanneer je ideeën hebt uitgewerkt tot prototypes, betrek je de doelgroep om feedback te geven op je eerste uitwerking van het idee zodat je dit kan verfijnen of zelfs totaal anders kan aanpakken. Tip: don't fall in love with your first idea!

Het is belangrijk om doorheen het hele creatieve proces dicht bij je doelgroep te blijven, uiteindelijk moeten zij je ontwerp willen en kunnen gebruiken, dus design steeds vanuit de noden en wensen van je doelgroep.

Succes!

afbeelding van Thijs De Ceuster

Thijs De Ceuster 28/10/2015 14:15 projectmanager creatieve economie stad Antwerpen & ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. , Stad Antwerpen | Antwerp. Powered by Creatives.

Zijn er al diensten die de stad Antwerpen aanbiedt om de lokale bevolking te bevragen?

De bevolking bevragen als 'dienstverlening' is er bij mijn weten niet. Hier en daar zal de stad wel mee faciliteren als het bv. rond maatschappelijke uitdagingen gaat (of een bredere problematiek). Wel doet stad Antwerpen onderzoek via de buurtmonitor. De buurtmonitor Antwerpen is een instrument om interactief statistieken te raadplegen en te downloaden. U kan voor de stad Antwerpen, haar districten, wijken en buurten gegevens raadplegen voor verschillende thema’s zoals bevolking, economie, arbeidsmarkt, inkomen, armoede, huisvesting, veiligheid, enzovoort. U vindt de gegevens op de website www.antwerpen.buurtmonitor.be. Daar kan u ze in tabel-, grafiek- of kaartvorm opmaken.

Daarnaast zet stad Antwerpen, meer en meer in op 'open data'. De stad Antwerpen stelt meer dan 200 lijsten met gegevens of datasets vrij ter beschikking. Iedereen mag die open data gebruiken en publiceren, zonder beperkingen op bijvoorbeeld het vlak van copyright en patenten. Meer info: opendata.antwerpen.be

afbeelding van Gijs Hoppenbrouwers

Gijs Hoppenbrouwers 28/10/2015 14:17 The Brewery

Hoe (naast subsidies) kan de stad Antwerpen jullie helpen om een doelgroep te mobiliseren?
Cases verspreiden, inhoudelijke events organiseren, eenvoudige onboarding
Hoeveel tijd en budget willen jullie als creatief bedrijf investeren om de doelgroep te betrekken?
gemiddeld 2500 - 5000 / project
Zijn er al diensten die de stad Antwerpen aanbiedt om de lokale bevolking te bevragen?
Niet gekend?
Welke positieve en negatieve ervaring hebben jullie al gehad bij het betrekken van een testpubliek?
Meestal positief maar soms ook eenzijdige / evidente antwoorden. Dit heeft vooral met de insteek te maken.

Hoe zie jullie als creatief bedrijf Antwerpen als creatieve stad?
Het is een creatieve stad maar bijna iedere grootstad kan dit claimen. Antwerpen heeft toevallig wat meer met fashion.
Voor welk soort onderzoek willen jullie de lokale bevolking inzetten als deelnemer?
Pre-markt validaties. Usability test, Perceptieonderzoek
Kan je enkele voorbeelden geven van belangrijke doelgroepen die je zoekt voor je creatie?
Ondernemers, zakelijke gebruikers. Bewoners tussen 20 en 60 jaar.
Wat is de meerwaarde/beloning voor de doelgroep als ze deelnemen aan de creatie?
Een cadeau? Een waardebon? Toegang tot resultaten?
Hoe zoek je als creatief bedrijf een specifieke doelgroep om deel te nemen in je creatie?
Ondernemers, bewoners
Wanneer heb je je doelgroep nodig: voor, tijdens of na het creatief proces?
In alle fases.

afbeelding van Kenny Vermeulen

Kenny Vermeulen 28/10/2015 15:47

Wat is de meerwaarde/beloning voor de doelgroep als ze deelnemen aan de creatie?

De beloning gaat van een eenvoudige incentive (waardebon, prijs) tot de deelname aan een co-creatie proces. Jouw idee wordt omgezet in iets echt. (Commercieel voorbeeld: Lay's maak je smaak). De doelgroep wordt te allen tijde op de hoogte gehouden van het gehele proces zodat die beseft dat zijn bijdrage relevant is.

Antwerpen POM Provincie Antwerpen Winkelhaak Universiteit Antwerpen Antwerp Management School Karel de Grote-Hogeschool Sint-lucas EFRO Europese Unie