10 Valkuilen bij het aantrekken van millennials

6 maanden geleden door Pickles Agency

De clash der generaties is nergens zo duidelijk als bij het rekruteringsproces.

Er is al heel wat inkt gevloeid over ‘millennials op de werkvloer’. Het tegendraads hoopje ongeregeld heeft zo zijn eigen opvattingen over werken. Opvattingen die niet altijd stroken met de verwachtingen en aanpak van de huidige generatie werkgevers. Pickles toont je welke valkuilen te vermijden, om zo het beste junior talent warm te maken voor jouw bedrijf.

Door Laura Delandsheer voor Pickles Agency.

Droge vacatures uitschrijven

Het is bijna ons credo: de klassieke vacature is met uitsterven bedreigd. Een A4’tje met verantwoordelijkheden en vereiste skills en diploma’s heeft geen vat meer op jongeren.

Laat ze in plaats daarvan weten waarom je juist in hen geïnteresseerd zou zijn: hebben ze specifieke skills in huis die je nodig hebt? Een bepaalde mindset waarop je naar op zoek bent? Een stijl die je aanspreekt? Ambities die jullie delen? Ze verwachten dus een persoonlijkere benadering, en geen standaardvacature.

Oh, and by the way, ze worden het liefst per e-mail gecontacteerd volgens LinkedIn’s Talent Trends Report. Laat ons dus bij deze komaf maken met gênante LinkedIn-verzoeken.

Een wazig carrièreperspectief schetsen

Millennials willen duidelijkheid. Scherpe toekomstperspectieven. Gedefinieerde doelen. Ze willen de leiders van morgen zijn, een impact maken.

Tijdens het rekruteringsproces leg je hen best een meerjarenplan voor. Waar starten ze nu? Waar kunnen ze over vijf jaar staan? Toon hen een duidelijk carrièrepad. Zo hebben ze duidelijke doelen waar ze naartoe kunnen werken, en krijgen ze niet het gevoel dat ze ter plaatse staan te trappelen.

Flexwerken weigeren

Misschien wel de grootste fout van allemaal: een standaard nine-to-five opdringen. Deze kantooruren werken niet meer voor de millennial.

Dat heeft met twee dingen te maken: allereerst hechten ze veel meer belang aan een goede work-life balance. En uren aanschuiven in de file? Daar doet de millennial ook niet aan mee.

Flexibele uren staat dus bovenaan het lijstje. Niet omdat ze lui zijn en graag uitslapen, maar omdat het hen productiever maakt. Win-win, right?!

Ze verleiden met geld

Het zijn nobele schepsels, die millennials. Met geld kun je ze niet verleiden, een positieve impact maken: dat is waar het voor hen om draait. Vergoed hen genoeg voor hun prestaties, maar stimuleer hen ook terug te geven aan de maatschappij door bijvoorbeeld fundraisers te organiseren.

Enkel rekruteren op ervaring

Toegegeven, een nieuwe werknemer die al de nodige skills en ervaring op zijn palmares heeft, is handig. Maar als je investeert in je nieuwe werknemer, en hem de juiste begeleiding geeft zal dat een beter effect hebben op het loyaliteitsgevoel.

Trouwens, zijn potentieel en (groei)ambitie geen betere investeringen dan skills? Op die manier selecteert en werft Google trouwens ook.

Een ellenlang, saai wervingsproces

Drie keer dezelfde kandidaat uitnodigen voor een gesprek op kantoor, in hetzelfde grijze kamertje, aan dezelfde tafel? Ik dacht het niet. Dat je een kandidaat meerdere keren laat terugkomen, akkoord. Maar dat dat steeds op dezelfde manier moet gebeuren, vinden wij niet.

Misschien kan het eerste gesprek wel plaatsvinden onder de vorm van een video-interview. Zo’n sollicitatiegesprek via Skype is tijds- en kostenefficiënt!

Of neem je potentiële werknemer eens mee doorheen je bedrijf. Stel ‘m voor aan enkele van je werknemers of organiseer een netwerkavond waar ze naartoe kunnen komen. Op die manier kan de kandidaat ook voor zichzelf uitmaken of ze passen binnen de bedrijfscultuur. Zo horen ze uit eerste hand hoe het is om voor jou te werken.

Een testdag is ook een goede manier om elkaar te leren kennen. De kandidaat krijgt een realistisch beeld van het reilen en zeilen binnen je bedrijf, en jij kan beoordelen wat voor vlees je in de kuip hebt.

Sociale media bannen op de werkvloer

Heeft jouw bedrijf een “No Facebook During Office Hours-rule”? Kus de millennials dan alvast maar vaarwel. Ruim een derde van deze generatie vindt ‘sociale media vrijheid’ belangrijker dan het salaris.

Probeer het eens anders te bekijken en vraag je werknemers een kleine tegenprestatie. Laat ze bijvoorbeeld lid worden van relevante vakgroepen op Facebook en maak ze ambassadeurs van je bedrijf.

Strooien met lege buzzwords

Zo complex is het aanstormend jong talent niet: ze verkiezen klare taal boven betekenisloze buzzwords zoals ‘disruptieve speler’, of lege hulzen zoals ‘guru’ en ‘rockstar’.

Neem dus je vacatures nog eens door; strip ze van alle droge zakelijke taal én van alle marketing buzzwords en zie het jong talent binnenstromen! ;-)

Té hard proberen

Probeer niet te hard. Dat is zoals een slechte openingszin: een regelrechte afknapper.

Geen feedback geven

Volgens LinkedIn’s Talent Trends Report verwacht 95% van de millennials een hercontactname na het sollicitatiegesprek, ook al hebben ze de job niet binnengehaald. Deze generatie kenmerkt zich door het vragen naar feedback: ze hebben een constructief advies nodig om zichzelf te ontplooien.

Meer weten over het rekruteren van jong talent? 

Of misschien ben jij wel het aanstormend jong talent van morgen? 

Antwerpen POM Provincie Antwerpen Winkelhaak Universiteit Antwerpen Antwerp Management School Karel de Grote-Hogeschool Sint-lucas EFRO Europese Unie